יום שבת, 27 בדצמבר 2008

העצים והיער

האם תבנית נוף המולדת משנה את התיחסותך אל העולם? אני מתכון לנוף האמיתי הפיזי החי מתחת לרגליך ומסביבך? ובכן אני חושב שמצאתי הבדל אמיתי בתפיסת העולם בין אזרחי ארה"ב לאזרחי ישראל והוא נובע מהנוף שהם רואים כל יום מחלונם.
כשאתה מטייל ביערות ישראל העצים אינם צפופים מאד ולרוב אפשר לראות למרחק רב מסביב. אבל אם יצא לכם פעם לנסות לטייל ביער אמריקאי הבחנתם בוודאי כי מיד עם הכניסה אל היער כל הסובב אותכם נעלם ואתם בעולם שונה לחלוטין עד כי קל מאד לאבד את דרכך בעולם סבוך זה.
אני חושב שזה מסביר את הגישה הישראלית שגם אם תעשה משהו בהחבא - לבסוף הוא יתגלה. לעומת התפיסה האמריקאית המעודדת תאוריות קונספירציה.
אם מילדותך הבנת שמאחורי היער (1,2,3...) אפשר להסתיר המון דברים - ואני מדבר על בסיסי צבא, מטוסים ואפילו חיזרים, אז אפשר להסתיר גם דברים רעים. לעומת זאת אם כשגדלת ראית מאחורי היער את כל אלו כאילו שהיער הוא רק גדר דקורטיבית ואפילו כשנסעת ליד הכור של דימונה (המתקן החשאי ביותר בישראל?) יכולת לראות אותו ולהבין מה יש שם. אז תפיסת הסוד שלך משתנה. האם תפיסה זו הביאה את אזרחי ארה"ב ליצירת המושג שקיפות בשלטון ובניהול ענייניהם, וליצירת ערכת חוקים מקיפה
ומדוייקת?
האם התפיסה הישראלית כי קשה להסתיר מובילה אותנו לייצירת מערכת צבאית המנסה להסתיר?
אני מתחיל גם להבין את הבעיה שיש לבדואים עם שתילת עצים ליד בתיהם.

אין תגובות:

 
Locations of visitors to this page